Nástěnka
Rok 2020/2021
Další termíny:
03.07. 8:30-10:00 online
10.07. jen s Radanou
17.07. ve škole (asi 7:55-9:25)
24.07. zkoušky ve škole
3. 7. 8:30-10:00 https://us02web.zoom.us/j/2027543483
DÚ na 3. 7. 8:30-10:00 (možná to musíte dělat ve dva různé dny, protože v neplacené verzi je tam limit na denní procvičování)
- https://www.umimecesky.cz/diktat-souhlaskova-skupina-nn-n-2-uroven/27
- https://www.umimecesky.cz/diktat-souhlaskova-skupina-nn-n-2-uroven/181
- https://www.umimecesky.cz/diktat-psani-predpony-s-z-vz-2-uroven/53
- https://www.umimecesky.cz/diktat-psani-predpony-s-z-vz-2-uroven/195
- https://www.umimecesky.cz/diktat-ruzne-vyskyty-i-y-1-uroven/56
- https://www.umimecesky.cz/doplnovacka-delka-samohlasek-u-2-uroven/3233
26. 6. 8-9:15
- opakování pravopisných pravidel (s/z, i/y, n/nn)
DÚ na dnešek:
- https://www.skolasnadhledem.cz/game/936
- https://www.skolasnadhledem.cz/game/939
- https://www.skolasnadhledem.cz/game/941
- https://www.skolasnadhledem.cz/game/1241
- https://www.skolasnadhledem.cz/game/937
- https://www.skolasnadhledem.cz/game/940
- https://www.skolasnadhledem.cz/game/943
Ze všeho si zapište, v čem jste měli chyby, a pošlete mi to do pátku 25.06.
19. 6. 8-9
DÚ na dnešek: pracovní sešit 51/1, 2, 52/3
12. 6. 8-9:30
- druhy vedlejších vět
- schémata hlavních a vedlejších vět
8. 5. 10-11.30
- přístavek
- vztahy mezi větnými členy
- druhy přísudků
DÚ na procvičení (prosím udělejte screenshot výsledků a zašlete mailem či na telefon):
- https://www.umimecesky.cz/rozbory-podmet-prisudek-3-uroven/2433
- https://www.umimecesky.cz/rozbory-veta-jedno-dvoj-clenna-ekvivalent-2-uroven/3701
- https://www.umimecesky.cz/diktat-pribeh-vyprava-k-prameni-potoka-2-uroven/146
1. 5. 10-11:30 - mluvní cvičení (cizí jazyky) + domácí úkoly z PS
- druhy přívlastků
17. 4. 10-11:30
- práce s domácími úkoly (mluvní cvičení, použití těžkých slov, negace)
- práce s příbalovým letákem
- práce s přívlastky
Domácí úkoly na příště: pracovní sešit 47/5, 48/6, 7a, 8, 50/1 + mluvní cvičení
20. 3. 10-11:30
- rozlišení věty jednoduché a souvětí
- valence - jednovalenční, dvojvalenční, trojvalenční slovesa
- mluvnický zápor - vysvětlování drobných rozdílů
DÚ: pracovní list do 16. 4., (text 13. kapitoly)
K procvičování:
- rozlišování jednočlenné / dvojčlenné věty a větné ekvivalenty: https://www.umimecesky.cz/rozbory-veta-jedno-dvoj-clenna-ekvivalent-2-uroven/3703
13. 3. 10-11:30
- mluvní cvičení
- určování slovesných tvarů
- věty jednočlenné X dvojčlenné X větné ekvivalenty
- DÚ do příště: pouze ti, co nedodali posledně Profesora Parkhilla, jinak žádný
27. 2. 10:00-11:30
- opakování sloves
- příslovce
- předložky a spojky
- otázky zjišťovací / doplňovací
DÚ na příště: přečíst pátou kapitolu z pana Kaplana, vypracovat pracovní list PDF nebo word (a cvičení 2-5 zaslat do 12. března)
K procvičování:
adjektiva: https://www.umimecesky.cz/vpisovani-pridavna-jmena-od-zemepisnych-2-uroven/1002
slovesný rod: https://www.umimecesky.cz/rozrazovacka-slovesa-rod-1-uroven/1307
vysvětlení a procvičování slovesné třídy (pro zájemce): https://www.umimecesky.cz/cviceni-slovesny-vzor
slovesný vid: https://www.umimecesky.cz/cviceni-slovesny-vid
6. 2. 10:00-11:30
- slovesa
- přechodníky, slovesné třídy
- DÚ na příště: 36/3, 38/9
31. 1. 9:30-11:00
- množné číslo, druhy zájmen, druhy číslovek
Dú: PS 34 / 1, 2, 3
16. 1. 10-11:30
- kontrola domácích úkolů, vyjasnění nejasností
- téma: přídavná jména
- DÚ: cvičení PS 33, 34 / 5,6,7 (buď psát přímo do počítače, nebo prosím ofotit) - poslat do čtvrtka 28.1.
12.12. 8-9:20
- citát: Člověk by neměl používat cizí termity, když je nezná suterénně nebo není v dobré konvici, protože je zde velké rizoto, že to skončí fiatem. Tváří se jako suvenýr, ale vrátí se mu to jako buzerant. (nahraďte správnými cizími slovy) + str. 23/12
- vyhledávání etymologie slov císař, slon, žaluzie, kredenc
- původ slov (cvičení)
- stavba slov opakování + nová látka (kdy je koncovka tvaroslovný prostředek, kdy slovotvorný, podobně předpona, cv. 25/ 4 a 5)
- tvoření slov opakování (cv. 28/3)
- DÚ: 2. kaptiola pana Kaplana (je jedno, zda ze staršího či novějšího překladu) + vyplněný pracovní list (ke stažení DOCX nebo PDF), závěrečné testy z pracovního sešitu na str. 22 a str. 29 + všichni SHRNUTÍ první kapitoly (5-10 vět)
- příští hodina předběžně 16.1. (ještě není jasné, zda online či offline), další do Velikonoc 30.1., 6.2., 6. 3., 13. 3., 20. 3.
28.11. 9-10
- věty na slova icí / ící
- slovní zásoba (jádro slovní zásoby, aktivní slovní zásoba, pasivní slovní zásoba)
- opakování pojmů
- DÚ na příště: kapitola z pana Kaplana, cvičení 17/4 z pracovního sešitu, text na straně 16 + vypsat b) c)
21.11. 8-9:20
Slovníky a korpus: jaké existují slovníky (případně spolehlivé internetové stránky) a kde hledat co, práce s korpusem
Slova mnohoznačná + homonyma. Úkol: věty s dvojicemi icí / ící (školící-školicí, čistící-čisticí, kreslící-kreslicí, holící-holicí, lepící-lepicí).
14.11.
Opakovali jsme: celkové opakování kvíz Kahoot, antonyma-synonyma-homonyma-slova mnohoznačná, význam obecně
Opakovací cvičení do příště (tj. okolo 21.11.):
https://www.skolasnadhledem.cz/game/881
https://www.skolasnadhledem.cz/game/628
https://www.skolasnadhledem.cz/game/629
https://www.skolasnadhledem.cz/game/882
https://www.skolasnadhledem.cz/game/883
+ do 12.12. přečíst si první kapitolu z knížky Pan Kaplan má třídu rád (strany 10 až 15) a v cca 10 větách napsat shrnutí kapitoly, knihu pošlu v PDF přes odkaz do mailu (na web je to moc velký soubor)
24. 10.
Budeme zpracovávat příběh paní Cikl.
Na přípravu si prosím prohlédněte tato dvě videa. Nejprve Příběh Luboše Jednorožce: https://www.youtube.com/watch?v=ALwWlhjjo10 a potom Jak vyprávět příběh: https://vypravej.pametnaroda.cz/media/Jak-vypr%C3%A1v%C4%9Bt-p%C5%99%C3%ADb%C4%9Bh.mp4
3. 10.
zkoušky
26.09.
Vyplníme testy, které si děti vzájemně připravily. Ten, který test vymyslel, ho ostatním opraví. Dovysvětlíme pojmy k testu.
19.09.
Připravovali jsme se na rozhovor s pamětnicí Eliškou Cikl, probírali jsme, co by se mohlo nepovést a jak to případně napravit, vymýšleli jsme otázky.
12.09.
Za pomoci souhrnu témat ke zkouškám jsme hodnotili, co umíme a co neumíme. Ti s hlubšími znalostmi pomáhali / dovysvětlovali ostatním, co jim nebylo jasné. Losovali jsme kartičky na zopakování pojmů. DÚ do příště: připravit si test pro ostatní.
Rok 2019/2020:
11.07.
Nakonec on-line: https://us02web.zoom.us/j/2027543483
Zabývali jsme se souvětími a jejich grafickým znázorněním. Výsledky testu najdete tady.
Přes prázdniny si prosím průběžně procházejte tato cvičení: https://www.umimecesky.cz/rozbory-8-trida, https://www.umimecesky.cz/doplnovacka. Jsou to všechny drilovací klikačky, které vám můžou hodně pomoct zažít si pojmy, s nimiž ještě máte problémy.
04.07.
Zhlédněte video a vypracujte všechny úlohy, co na vás vyskočí. https://learningapps.org/watch?v=phje46c0520 Pošlete mi tři vybrané screenshoty (ze sedmi cvičení), jak jste v jednotlivých cvičení uspěli.
27.06.
- referáty o slovanských jazycích
- do příště: vypracovat test z Paříže (k dispozici tady)
23.05.
Úkol na 27.06.: každý si připraví krátký referát (5-10 minut, stačí pouze mluvený bez prezentace, to nechávám na vás) o jednom slovanském jazyce (Laura - chorvatština, Filip - slovenština, Robert - polština, David - lužická srbština) + se naučí v tom jazyce pár vět.
V referátu by mělo zaznít:
- kde se tak mluví, kolik má mluvčích
- jak moc je jazyk vzdálený od češtiny (a ne/srozumitelný)
- odlišnosti od češtiny v gramatice
- případně nějací "falešní přátelé" s češtinou (slova, co znějí stejně, ale znamenají něco jiného)
- případně zda existují nějaké dialekty (až jako v němčině občas vzájemně nesrozumitelné typu bavorština)
- další zajímavosti
- několik vět v daném jazyce (může být např. základní konverzace, ale i souvislý monolog o něčem)
9.5.
David ještě dluží výtah z videa a wikipedický článek, připomínám odkaz: https://www.tedxprague.cz/videa, Filipa prosím poslat wikipedický článek znova, nedošel mi.
Pokračování po velikonočních prázdninách
Budu k dispozici každou výše uvedenou sobotu hodinu od 10 do 11 on-line, vždy bude zhruba následující schéma:
20 minut budeme procvičovat skladbu souvětí + spojky + čárky ve větě
20 minut pravopis i/y, s/z, bě/bje, mně/mě atd.
20 minut se budeme věnovat psaní textů nebo rozboru vašich textů
Budeme kontrolovat domácí úkoly, dodělávat k nim další věci, probírat nejasnosti.
Jak psala Sandra, není účast na videu povinná, nicméně k úkolům níže se přidá to, co jsme dodělávali na videochatu + dodání úkolů v písemné podobě. Dejte mi prosím nejpozději vždy v pátek večer vědět, pokud víte, že se setkání nezúčatníte, ať na vás nečekáme.
Plán úkolů:
Úkoly do 25. dubna: cvičení učebnice 86/2, 47/4
Úkoly do 2. května: cvičení učebnice 83/10, 44/10+11, napsat text: vyberte si článek na https://www.national-geographic.cz/clanky/ a napište shrnutí/výtah (dodat prosím přes mail do 1. května do 20:00 v textovém editori či čitelném skenu)
Úkoly do 9. května: cvičení učebnice 87/4 a) (jenom vyhledat spojovací výrazy, určíme si je spolu), 49/1, 4
Úkoly do 16. května: cvičení učebnice 87/ 5 a), 40/14, napsat text: vyberte si heslo na wikipedii, které v češtině ještě neexistuje, a napiště ho (dovoleno je tvořit nově i překládat, dodat prosím přes mail do 15. května do 20:00 v textovém editoru)
Úkoly do 23. května: cvičení učebnice 89/9+10, 47/6
Co děláme v době koronavirové
Vím, že toho všichni máte mraky z německých škol. Přesto se prosím občas mrkněte na češtinu, ať z toho úplně nevypadnete. Nejlíp čtěte!
V rámci domácí přípravy napište dva krátké texty (stačí pár odstavců):
1) Zamyšlení: Jaký vliv mají opatření proti koronaviru na můj běžný den?
2) Výtah: Vyberte si jakékoli video na stránkách https://www.tedxprague.cz/videa (nejlépe téma, co vás zajímá, je tam všechno možné, stačí se proklikat). Během (klidně až druhého) poslechu videa si dělejte poznámky a potom sepište, o čem se ve videu hovoří, udělejte shrnutí. Text by měl obsahovat hlavní myšlenky videa. Nezapomeňte uvést zdroj - přesný odkaz na video.
Kromě toho vyplňte on-line následující cvičení:
Pravopis: Íčka v koncovkách, Tvorba vět i/y
Poměry mezi větami: Určování poměrů, Příčinný a důsledkový poměr, Dokončování souvětí
S každým z dětí si ještě dohodnu 15-20 minut individuální setkání na chatu/videochatu v týdnu od 30. března nebo později, abychom probrali nejasnosti z domácích úkolů a případně další věci, které jim dělají obtíže.
Dám vám vědět, až se dozvíme, jak vše bude pokračovat.
Co jsme dělali 14. března
Dril větných členů, druhy vedlejších vět (pracovní list, řešení)
Kromě toho prosím všechny o vyplnění souhlasu s účastí na projektu Příběhy našich sousedů. Díky!
Co jsme dělali 7. března
Opakování větných členů, druhů vedlejších vět a podřadicích a souřadicích spojek.
Co jsme dělali 15. února
Druhy vět vedlejších a poměry mezi větami hlavními.
Co jsme dělali 1. února
Ze začátku jsme si prověřili na závěrečném testu pro 8. třídu chápání předpon (a částečně i předložek) s/z (pro všechny tímto doporučuju znovu zhlédnout poslední video) a zopakovali větné členy: tady je odkaz na testové cvičení.
Potom jsme začali opakování skladby: věta jednoduchá X souvěti, počet vět v souvětí, psaní vět podle grafů souvětí, viz taky učebnice str. 50.
Nakonec děti napsaly text k tomuto obrázkovému příběhu (mohly si vybrat, zda vypravování, co se tam děje, nebo úvahu k tomu, co obrázek vypovídá).
Prosím všechny, co neodevzdali úvahu, aby tak udělali co nejdřív. Stačí i vyfocenou/oskenovanou/přepsanou na mobil (015759252055) nebo e-mail anna.ap.paap@gmail.com. Nejpozději odevzdejte prosím do příště (15. února).
Co jsme dělali 18. ledna
Zkusili jsme si dílnu psaní. Děti si vybraly téma k úvaze a utřiďovaly si myšlenky. Bohužel jsme nestihli verzi načisto, proto si ji děti vzaly s sebou, aby ji dodělaly do 1. února. Prosím tedy, ať na tom příští víkend (a pokud možno ne až v pátek večer před školou) zapracují a donesou (mají už verzi nanečisto psanou rukou, verze načisto může být i napsaná v počítači a vytištěná / doručená na e-mail).
Filip ještě dluží opravený diktát, prosím, ať na něj příště nezapomene.
Co jsme dělali 11. ledna
Hodina zaměřená na pravopis: opakování koncovek a následně psaní bě/bje, vě/vje, pě, mě/mně.
Co jsme dělali 14. prosince
Probírali jsme možnosti zjednodušení češtiny.
Opakovali jsme psaní předpon s- a z- u sloves (stěžovat si, ztěžovat atp.).
Co jsme dělali 30. listopadu
Povídali si o současné četbě dětí a opět probírali všechny íčka v koncovkách i mimo ně. Hlavní procvičování zvládnu připravit až na vánoční pauzu, omlouvám se za odmlku.
Povídání na příští týden bude částečně navazovat na koncovky:
1) Měl by se český pravopis zjednodušit? Jak? S jakými důsledky?
2) Na co se nejvíc těším o Vánocích?
Co jsme dělali 23. listopadu
Diskutovali jsme (dlouho) o tom, jestli a jak by fungoval svět, kde by všichni mluvili jedním společným jazykem.
Zopakovali jsme vidy za pomoci doplňování této tabulky (je tam v zadání jedna chyba - hodit je dokonavé).
Hlavním tématem hodiny bylo opakování i/y v koncovkách. Napsali jsme si diktát (tady) a pak rozebírali chyby, vyvozovali pravidla pro určování koncovek (vzory podstatných a přídavných jmen, příčestí minulé u sloves, částečně viz foto).
Nakonec jsme ještě zkoušeli přiřazovat dílo-autor a podle toho doplňovat koncovky (je to cvičení v učebnici 37/7 nebo tady).
Mluvní téma na příští hodinu navazuje na poslední cvičení: Co zrovna čtu. (Nebo jsem nedávno četl/a nebo si chci v dohledné době přečíst.)
Příští týden budeme pokračovat v pravopisu (kromě i/y v koncovkách nově i opakování předpon s/z typu stěžovat si/ztěžovat).
Co jsme dělali 16. listopadu
7:55-9:25 Povídali jsme si o videch: dokonavém, nedokonavém. Četli jsme si text od Pavla Eisnera, z něhož bylo vidět, jaké problémy to způsobuje cizincům. Děti se naučily rozeznávat, co je dokonavý, nedokonavý, jak se to pozná a co to označuje.
9:30-13:15 Doprobrali jsme události října a listopadu 1989. Druhá část se nesla ve znamení vyprávění rodičů. Moc všem děkuju za účast!
Co jsme dělali 19. října
7:55-9:25 Mluvili o efektivitě dopravy po Mnichově, opakovali si pravopis a skloňování cizích slov (podle vzoru idea nebo spíš Ikea). Četli jsme si úvod Saturnina, ukazovali si na tom charakteristiku přímou a nepřímou, děti psaly text, jak by se chovaly ony s mísou koblih v poloprázdné kavárně.
Co jsme dělali 12. října
7:55-9:25 Dvouminutové mluvní cvičení, témata FFF (vybrali si 3) nebo Kde bych chtěl bydlet v ČR (vybral si 1). Následoval diktát tří úrovní (každý si zvolil jinou). Procvičili jsme si historismy, archaismy a tvoření slov. Stěžejním tématem byla cizí slova (rozlišování slov českého původu a slov přejatých) a jejich pravopis (a neplatná pravidla měkkých a tvrdých souhlásek): diktát, mandarinka, gorila nebo cyklista. Na konci jsme zkusili jedno cvičení z testu pro 6. třídu (rozpoznávání souvětí a jednoduchých vět).
Co jsme dělali 28. září
7:55 - 9:25: zkusili jsme si mluvní cvičení (každý 2 minuty), udělali krátký diktát na i/y, procvičili homonyma a slova víceznačná, povídali si o slovotvorbě a obohacování slovní zásoby, na konci si zkusili dvě cvičení z testu pro 6. třídu
Do příště si mají děti za DÚ připravit 2minutové povídání na jedno z následujících témat: 1) Jak se stavím k "Fridays for Future". nebo 2) V jakém městě/místě v ČR bych chtěl žít a proč.
Kromě toho se tu během následujících dní objeví nová interaktivní cvičení, která budou rovněž do příštího setkání 12. října.
Co jsme dělali 21. září
7:55 - 9:25: povídání o tom, co dělá vtip vtipem (a o víceznačnosti a homonymii), organizační záležitosti, struktura hodin
Děti se ptaly, jestli jsou křeček a křeče etymologicky spřízněné: nejsou. Křeče jsou od krčit, slovo křeček přejal Presl podle latinského cricetus.
DÚ: připravit si 2minutové povídání na jedno z následujících témat: 1) Co mě poslední dobou hodně pobavilo, 2) Kdo mi přijde zábavný a proč, 3) Kdy se jako rodina nejvíc nasmějeme
9:30 - 13:15: Dívali jsme se na videa ze serveru https://www.rokrevoluce.cz/, povídali si o prvních měsících roku 1989, o lidských právech, bojovnících za lidská práva, peticích.
Předběžně 16.11. uděláme druhou část, od 11:45 do 13:15 bych ráda pozvala rodiče na povídání s dětmi o tom, jak oni zažili listopad 1989.