Co poslouchám při běhání
Jak si správně přát (11/2019) | Zrovna poslouchám. |
---|---|
Konec prokrastinace (11/2019) | Po 13hodinové předchozí knize byla tahle tříhodinová úplný stručný balzám na duši. Jasně a bez příkras: udělejte tohle, tohle a tohle. Už jsem ji kdysi při studích četla v papírové podobě, ale poslední dobou se u mě zas rozvolňuje morálka. Mám omezenější čas než kdy předtím a rozhodně ani ten nevyužívám naplno, tak jsem se rozhodla se k ní znovu vrátit a poslechnout si ji. Moc se mi líbí, jak autor všechno vztahuje k osobní vizi a zároveň názorně dokazuje, jak člověk podkopává svou vlastní akceschopnost. |
Zbraně vlivu (10/2019) | Byl to dlouhý poslech, ke konci už se mi nechtělo, na druhou stranu mi utkvělo mnoho příběhů a paralel. Je to relativně stará kniha (z poloviny 80. let) o manipulativních technikách amerického psychologa Roberta Cialdiniho. Vybrala jsem si ji, protože mě zaujal popisek, že je o tom, proč říkáme často "ano", i když vlastně vyhovět nechceme. To je můj častý případ, a i když se to už trochu zlepšilo, stejně jsem ještě mnohdy ochotnější, než bych potřebovala, a neumím říct ne. Cialdini podrobně popisuje jednotlivé pschychologické principy, podle nichž jednáme, a dokládá to mnoha příklady: třeba velmi užitečná je kapitolka, proč vám lidi nepomůžou, když je jich v nouzové situaci okolo hodně. Vždycky ukažte na jednoho konkrétního a požádejte ho o pomoc, jinak se všichni schovají za dav. |
Vztahy bez stížností (09/2019) | Audiokniha od Willa Bowena o tom, jak vylepšit svoje vztahy s ostatními tím, že si o druhých budeme vyprávět jiné příběhy. Ač jsem se trochu bála, jestli se nebude příliš opakovat obsah knihy Svět bez stížností, je dělaná dost jinak, opakuje se minimálně a hned se mi daří podněty aplikovat ve svých vztazích. A ten nejdůležitější vztah v životě, od něhož se odvíjejí všechny ostatní? Vztah se sebou samým. |
Svět bez stížností (08/2019) | Audiokniha od Willa Bowena, která vyzývá k 21denní výzvě bez stížností. Kniha mě nadchla, ač jsem i po několika týdnech stále u dne jedna. |
Geschwister als Team (07/2019) | Audioknížka od Nicoly Schmidt o tom, jak proti sobě neštvat sourozence, a naopak vytvořit příjemnou rodinnou atmosféru pro všechny. Hodně věcí už jsem znala, ale to či ono nakopnutí pomohlo. |
Why we sleep (07/2019) | Audiokniha od Matthewa Walkera. Záznam sice píšu v 00:11, ale opravdu jsem díky ní začala mnohem víc dbát na svůj vlastní spánek. Samozřejmě jsem věděla i předtím, že moje občasná emoční labilita souvisí s nedostatkem spánku, ale množství zajímavých a hlubších souvislostí za to určitě stálo. |
Co čtu
Příručka pro rodiče žáků s výkou matematiky podle Hejného (09/2019) | Sice se moje děti neučí Hejného metodou a v Bavorsku bohužel ani nikdy nebudou, ale přístup mi přijde velmi inspirativní i pro mě jako pro učitelku českého jazyka. Díky její znalosti jsem například začala nabízet vždycky tři úrovně diktátů a děti si můžou vybrat, jestli budou psát lehký, středně těžký nebo nejtěžší (nejsou hodnoceny známkou). A pokud mi to čas na přípravu dovolí, snažím se vytvářet hodiny češtiny tak, aby mohly jednotlivá (např. pravopisná) schémata objevovat samy. |
---|---|
Moderní didaktika (09/2019) | Kniha Roberta Čapka, představující souhrn vyučovacích metod. Připravuju se na vedení workshopu o aktivizujících metodách a didaktických hrách, které povedu pro naši školu ČŠBH v Mnichově, a hledám, co by stálo za to neopomenout. |
Průvodce začínajícího češtináře (09/2019) | Elektronická příručka od Štěpánika a Šmejkalové, která mě opravdu příjemně překvapila. Sice už bych se neoznačila úplně za začínajícího češtináře, ale pořád hledám, jak skloubit požadavky školy a učebnic se svojí vlastní představou o vzdělávání a prioritách náplně hodin. Tohle mě pošouplo správným směrem. |
Bilingvismus a interkulturní komunikace (08/2019) | Když už tolik píšu o bilingvismu, mohla bych si po čase taky něco sama přečíst. V češtině jsem ještě nic nečetla, tak jsem sáhla po této (v mém případě elektronické) knížce od Morgensternové, Šulové, Schöll. Je solidní, přehledová. Osobně bych zpětně spíš přeskočila kapitoly 5-10, které se hodně obecně zabývaly identitou, zbylé kapitoly 1-4 a 11-13 byly pěkným shrnutím toho, co o bilingvismu vím. |