Unesco (24. února + 2. března)

Seznamovali jsme se s památkami Unesco v České republice. Např. tady najdete hezký přehled i s mapou: https://www.unesco-czech.cz/ 

To "imateriální" dědictví se mimochodem česky řekne nehmotné dědictví.

potíže vs. obtíže - rozdíl je skutečně minimální. V mnoha kontextech je to totéž, ale obtíž má navíc význam, že někdo nebo něco "je někomu na obtíž" (otravuje ho), z toho např. i obtížný hmyz. Na ukázku dávám níže k porovnání obě hesla ze slovníku. A existuje člověk "potížista".

Nicméně mě ještě napadlo vhodnější slovo pro kontext řečových problémů: poruchy, viz např. https://www.wikiskripta.eu/w/Poruchy_v%C3%BDvoje_%C5%99e%C4%8Di

Ještě jsem taky našla hezký ilustrační příklad k rozdílu přispět k vs. přispět na (viz foto z vyhledávání googlu dole): Jak můžeme my přispět k ochraně životního prostředí? (šetřit vodou, zhasínat, jezdit na kole) X Přispějte na projekty Unicef! (finančně)

Domácí úkol na 2. března: rozdala jsem ukázky z modelových testů pro B2 a C1, konkrétně gramaticko-lexikální část. Zkuste se otestovat, jestli byste v tomhle ohledu patřili spíš do úrovně B2 nebo spíš do úrovně C1. Zkuste nejdřív B2 (TADY), a když vám to půjde, zkuste i C1 (TADY). Příště ráda zodpovím veškeré dotazy k oběma testům.

Ke zkoušce (v Praze) je mimochodem možné přihlásit se tady: http://ujop.cuni.cz/zkouska/certifikovana-zkouska-z-cestiny-pro-cizince-cce

2. března

Z větší části jsme kontrolovali domácí úkol - s C1 jsme ještě neskončili (skončili jsme u úlohy 3, věta 14). K tomu si můžete zkusit udělat do příště cvičení na skloňování zájmena jenž, které najdete tady (pro vás jsou relevantní strany 2-4, stranu 2 už jsme dělali v hodině posledně).  Rozdala jsem taky zadání pro písemnou část zkoušek B2 a C1 na vyzkoušení. 

K dispozici jsem taky všem dala přehledovou tabulku na pády v singuláruv plurálu.