Rýmy děti baví a pro rozvoj jazyka jsou velkým pomocníkem. Děti zjišťují, jak jazyk funguje, že slova disponují společný zvuky. Pro poznávání rýmů můžeme použít věci, které najdeme v našem okolí doma i venku. Nemusíme mít zrovna k dospozici košíček, předměty můžeme stejně tak rozložit na tácku nebo vložit do jakékoli krabičky.
Do košíčku dáme několik věcí a postavíme před dítě (nebo posíláme po kruhu, pokud je dětí víc). Potom ho vyzveme, aby vyndalo něco, co se rýmuje na „vločka“. Dítě vyndá kočku. Nebo něco, co se rýmuje na tyčka, dítě vyndá lžičku. U této aktivity je výhodné, že můžeme použít věci, k nimž není možné vložit párový předmět. Pokud máte doma figurku koně, můžete tak například říct: vyndej něco, co se rýmuje na tůň.
Do košíčku se pokusíme nasbírat co nejvíc párů předmětů, jejichž názvy se rýmují. Využít můžete předměty z domácnosti, z venku, hračky dětí – hlavně různé figurky nebo třeba oblečení na panenky, např. šiška-liška, klíč-míč, tužka-hruška, nota-bota, metr-svetr, tráva-kráva, kočka-čočka. Starší děti se mohou samy pokusit přijít na to, proč jsme nasbírali právě tyto předměty. Pokud se jim to podaří, automaticky se pokusí najít všechny páry. Pokud ne, můžeme ukázat sami na jednom páru a nechat je najít zbytek.
Další možností ve skupině dětí je dát každému jeden předmět z košíčku a na povel bude jejich úkolem najít si partnera se slovem, které se rýmuje na vlastní předmět.
Další možností, co dělat s předměty, je vybrat si vždycky dva a zapojit je do krátké básničky:
Klíč a míč,
co a s kým,
je to rým?
Anebo:
Vločka a párek,
co a s kým,
je to rým?
Dítě může odpovídat, zda ano, či ne.
A s dvojicemi si pak samozřejmě můžete i vymýšlet básničky dle vlastního gusta!