Převyprávění knížky

Jedna z našich častých rodinných aktivit doplňující čtení je převypravování příběhů za pomoci různých figurek. Je to možné praktikovat už od úplně nejmenších dětí až po děti školního věku.

Dám jednoduchý příklad našeho dnešního „čtení“. Můj malý syn, necelý rok a půl, popadl z poličky Ezopovy bajky, připravené pro jeho starší sestru. Napůl čtením, napůl vyprávěním s ukazováním na obrázky jsem mu nad knížkou vypověděla bajku o lvovi a myšce. Potom jsem z poličky vzala všechna zúčastněná zvířata (kromě lva a myšky tam na začátku byli taky ostatní obyvatelé savany) a provázek a ukázala jsem mu, jak lev hlasitě chrápe, myška si na něm hraje, lev se probudí, zařve a chce ji sníst. Myška prosí, on ji nechá, později mu pak pomůže, když překouše provaz (symbol sítě), kterým je lev chycen. Chtěl to přehrát ještě několikrát.

Starší dceři dávám takto čas od času ke knížce do poličky i figurky a předměty v ní vystupující. Poprvé většinou chce, abychom si to přehrály společně, ale pak si to už (většinou jen určité části) přehrává sama. Už několikrát mě při tom překvapilo, jaká část příběhu ji zaujala nejvíce / jí nejvíc vrtá v hlavě.

Figurky lze samozřejmě dovyrobit mnoha způsoby (z modelíny, z papíru a špejle atd.).

Děti si převyprávěním příběhu posilují krátkodobou paměť, zlepšují vyjadřovací schopnosti, prohlubují pochopení příběhu, případně si ho dokonce dovytváří a baví se u toho.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů