Čeština se dá zlepšovat vždycky. Tak začněme v lednu!
V lednu se pomalu zotavujeme z hektiky Vánoc a všeho, co jsme chtěli do konce roku stihnout, a dlouhé večery se zkracují jen pomaličku, tak je to pro trochu češtiny skvělý čas.
Pojďte se inspirovat:
Novoroční předsevzetí
Vyprávějte svým dětem o tom, jak jste si v minulosti dali nějaké novoroční předsevzetí. Jak to dopadlo? Splnili jste ho? Nesplnili? Jak moc jste se o to snažili? Co vám pomohlo?
A co letos?
A jak se staví k novoročním předsevzetím vaše děti? Mají chuť vyzkoušet něco změnit?
Můžete také zkusit si před dětmi svoje předsevzetí napsat a někam vyvěsit. Velkými písmeny můžete napsat PŘEDSEVZETÍ – velmi těžké slovo. A předsevzetí pro vás bude o to závaznější.
Tři králové
Se třemi krály se vaše děti už nejspíš setkaly. Můžete si u téhle příležitosti příběh povědět nebo přečíst. Tady jsem vám sepsala zjednodušenou verzi pro starší české děti v zahraničí. Pokud nemáte čas si to s nimi číst, můžete jim to vylepit třeba na záchod nebo na ledničku a ony si to pak nejspíš přečtou samy.
Pro menší děti také moc doporučuju video z Chaloupky na vršku: https://www.youtube.com/watch?v=e6PcYqgT9cE
S menšími dětmi si také můžete vyrobit korunu (moje děti zbožňují vyrábění korun) nebo trénovat psaní K+M+B+ (nebo C+M+B+). Další aktivity, omalovánky a pracovní listy najdete třeba tady: https://deti.vira.cz/kalendar/tri-kralove
Třídění po Vánocích
Nevím, jak u vás, ale my toho máme po Vánocích skoro vždycky všichni víc, než potřebujeme. Ideální doba to trochu společně s dětmi protřídit. Sebrat oblečení nebo hračky na hromadu a vybrat z toho ty, co skutečně potřebujeme a chceme si uchovat. (Děti lze přesvědčit třeba tak, že to, co nemáme, není potřeba uklízet!) A přitom se skoro nedá vyhnout tomu je všechny pojmenovat a prodiskutovat jejich zbytečnost nebo užitečnost.
Leden od ledu
Proč se česky jmenuje leden leden? To možná děti odhalí. Tak si můžete udělat nějaký pokus s ledem. I když se vám ho nedostává před domem, mrazák to jistí! Při experimentech se dětí můžete předem ptát, co si myslí, že se stane, a proč, a pak porovnat očekávání s výsledkem.
Můžete zkusit experiment s lovením ledu ze sklenice vody. Kromě ledu a vody potřebujete ještě nit a sůl. Co se stane s kostkou ledu, když ji dáte do vody? Potopí se, bude plavat? Ať ji dítě zkusí vylovit tím, že na ni položí nit. Povede se to? A co když se kostka ledu posolí? Podrobný popis experimentu najdete tady (anglicky).
Nebo můžete zkusit experiment, jak led poroste před vašima očima jako v Ledovém království. Stačí ledová (ale ještě nezmrzlá) voda z lahve v mrazáku a nějaký ten připravený led předem. Podrobný popis včetně videa najdete tady (anglicky).
Můžete taky zkusit experiment na zjištění, co urychluje tání ledu. Vezmete tři misky, do každé z nich dáte rychle několik kostek ledu. Do jedné přidáte sůl, do jedné cukr a do jedné písek. Kde led roztaje nejrychleji? Pokud misky dáte do ledničky (nebo aspoň do chladnější místnosti), nerozteče se to tak rychle a snadněji uvidíte rozdíly. Podrobnější popis experimentu např. tady (anglicky).
Pokud skutečně bydlíte někde, kde je v lednu led a mráz, zkuste spolu s dětmi vyrobit jednoduché krmítko pro ptáky. Hezkou inspiraci najdete tady.
Pokud jsou děti menší, určitě ocení, když je seznámíte s „andělíčky“ ve sněhu nebo koulovačkou včetně akční bojové slovní zásoby typu „zásah“, „netrefils“, „vedle, vedle“, „jen počkej“, „to ti oplatím“, „kryj se“, „mě nedoženeš“, „spojíme se proti němu/ní“, „ochranná zeď“ a tak dále.
Moje oblíbená říkanka na mrazivé období roku je „Sněží, sněží, mráz kolem běží. Zima je kočičce, srst se jí ježí. Fouká, fouká, bílá je louka. Zima je pejskovi, z pod kamen kouká.“
Čtěte spolu
Čtení se hodí vždycky, po celý rok a každý den. V lednu je pořád ještě velmi dlouho tma, tak ho můžete trošku ozvláštnit: můžete číst při svíčkách nebo třeba s čelovkou. Pokud máte pocit, že děti ne úplně rozumí tomu, co zrovna čtete, že tam byla zrovna nějaká těžká pasáž, můžete čtení na chvilku přerušit a za pomoci rukou na stěně přehrát scénu stínovým divadlem ještě jednou vlastními slovy. A teprve pak pokračovat. Čtení klidně přerušujte, povzbuzujte děti, ať se ptají nebo ať hádají, jak bude příběh pokračovat.
Spolu v kuchyni
Po přeslazených Vánocích, kdy jste spolu možná dost pekli, je potřeba přesedlat na něco vydatnějšího nebo aspoň slanějšího. Pokud nemáte na nějaké větší experimenty chuť ani čas, zkusit s dětmi můžete třeba topinky 🙂 Jednoduché, rychlé a podle účastníků mého kurzu češtiny typicky české. Stačí osmažit chleba (pokud teda u vás dovedete sehnat vhodný chleba, jinak je nutno ho upéct), potřít trochou česneku a je hotovo. Anebo se můžete pustit do nějaké společné polévky. Pokud jsou vaše děti tvořivějšího ducha, zkuste začít vlastní společnou kuchařku, kam si můžete psát a malovat oblíbené recepty.