Zábavná hra pro předškoláky, mladší školáky i do výuky cizích jazyků.
Je potřeba mít k dispozici tabuli (na křídu, na fixky) nebo fólii a smyvatelnou fixku, možné je to s trochou fantazie třeba i venku do písku.
Nejprve je potřeba namalovat trošku komplexnější obrázek, např. domu s okny, dveřmi, zahradou, střechou, komínem, stromem, trávou.
V následujícím kroku je možné několik různě obtížných variant. Pro nejmenší děti je dobré říkat verše typu:
Udeřil hrom, tak smaž strom.
Uslyšel jsem bučet krávu, tak smaž trávu.
Ve stropě se uvolnilo prkno, tak smaž okno.
Odehnal jsem blechu, tak smaž střechu.
Pro starší děti pak můžeme formulovat pokyny následovně:
Smaž něco, co se rýmuje na slovo hrom.
Smaž něco, co se rýmuje na slovo blecha.
Pokud nejsme příliš zdatní malíři, je samozřejmě možné nakreslit i několik nesouvisejících obrázků, ty se budou zároveň nejmenším dětem i lépe mazat. Starší či pokročilejší děti je možné nechat vymýšlet obrázky pro druhé.
Inspirace na obrázky a na dvojice rýmů pro češtinu:
dům se zahradou: hrom-strom, kráva-tráva, prkno-okno, blecha-střecha, keře-dveře, štika-klika, tým-dým (z komína), liška-šiška (na stromě), drak-mrak
obývací pokoj: hůl-stůl, prkno-okno, keře-dveře, herec-koberec, kůže-růže (ve váze), hrob-strop, provázek-obrázek, piha-kniha
dětský pokoj: klíč-míč, kostel-postel, devět-medvěd, hůl-stůl, piha-kniha, rozhožka-ponožka, metr-svetr
koupelna: vrána-vana, proutek-kohoutek, plínka-žínka, ponožka-rohožka, křídlo-mýdlo, škoda-voda, hračka-pračka, Vlasta-pasta, pětka-štětka
kuchyň: pes-dřez, houba-trouba, ježečka-vařečka, pupínek-stupínek, město-těsto, srnec-hrnec, tužka-hruška, malíř-talíř
les se zvířaty: liška-šiška, hrom-strom, ořech-mech, vlak-pták, nos-kos, sportoviště-mraveniště, znova-sova, sýra-díra, hora-nora, otok-potok, bába-žába, kůň-tůň, trouba-houba
postava člověka (příp. pouze obličej): smrk-krk, srst-prst, znalec-palec, husa-pusa, duby-zuby, ticho-břicho, poleno-koleno, Libuši-uši, řasy-vlasy, stop-cop, vada-brada