Mazání rýmů

Zábavná hra pro předškoláky, mladší školáky i do výuky cizích jazyků.

Je potřeba mít k dispozici tabuli (na křídu, na fixky) nebo fólii a smyvatelnou fixku, možné je to s trochou fantazie třeba i venku do písku.

Nejprve je potřeba namalovat trošku komplexnější obrázek, např. domu s okny, dveřmi, zahradou, střechou, komínem, stromem, trávou.

V následujícím kroku je možné několik různě obtížných variant. Pro nejmenší děti je dobré říkat verše typu:

Udeřil hrom, tak smaž strom.
Uslyšel jsem bučet krávu, tak smaž trávu.
Ve stropě se uvolnilo prkno, tak smaž okno.
Odehnal jsem blechu, tak smaž střechu.

Pro starší děti pak můžeme formulovat pokyny následovně:

Smaž něco, co se rýmuje na slovo hrom.
Smaž něco, co se rýmuje na slovo blecha.

Pokud nejsme příliš zdatní malíři, je samozřejmě možné nakreslit i několik nesouvisejících obrázků, ty se budou zároveň nejmenším dětem i lépe mazat. Starší či pokročilejší děti je možné nechat vymýšlet obrázky pro druhé.

Inspirace na obrázky a na dvojice rýmů pro češtinu:

dům se zahradou: hrom-strom, kráva-tráva, prkno-okno, blecha-střecha, keře-dveře, štika-klika, tým-dým (z komína), liška-šiška (na stromě), drak-mrak

obývací pokoj: hůl-stůl, prkno-okno, keře-dveře, herec-koberec, kůže-růže (ve váze), hrob-strop, provázek-obrázek, piha-kniha

dětský pokoj: klíč-míč, kostel-postel, devět-medvěd, hůl-stůl, piha-kniha, rozhožka-ponožka, metr-svetr

koupelna: vrána-vana, proutek-kohoutek, plínka-žínka, ponožka-rohožka, křídlo-mýdlo, škoda-voda, hračka-pračka, Vlasta-pasta, pětka-štětka

kuchyň: pes-dřez, houba-trouba, ježečka-vařečka, pupínek-stupínek, město-těsto, srnec-hrnec, tužka-hruška, malíř-talíř

les se zvířaty: liška-šiška, hrom-strom, ořech-mech, vlak-pták, nos-kos, sportoviště-mraveniště, znova-sova, sýra-díra, hora-nora, otok-potok, bába-žába, kůň-tůň, trouba-houba

postava člověka (příp. pouze obličej): smrk-krk, srst-prst, znalec-palec, husa-pusa, duby-zuby, ticho-břicho, poleno-koleno, Libuši-uši, řasy-vlasy, stop-cop, vada-brada

Zdroj inspirace (a zároveň varianta pro angličtinu) zde (str. 18): https://pals.virginia.edu/pdfs/activities/rhyming/rhyme_pa.pdf

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

  • Máte obavy z toho, aby na vás dítě nemluvilo cizím jazykem? Anebo už na vás dítě mluví cizím jazykem a vy byste to rádi zvrátili? Pročtěte si několik tipů a zásad, které vám dají větší šanci na úspěch.

  • Nejčtenější články
  • Jsme i na Facebooku