Jazykový rozvoj s foťákem

Inspirujte se pěti aktivitami s fotoaparátem (včetně toho na telefonu) pro rozvoj jazyka předškolních i školních dětí v rodině. Rozvíjet jazyk dětí můžete kdykoli a kdekoli a nepotřebujete k tomu mnoho – hlavní je vaše pozornost a čas.

Od narození: foťte a pak si o tom povídejte

Foťte děti při tom, co dělají, procházejte si fotky, ať už na mobilu, na počítači nebo při lepení do alba či rodinné kroniky. Vzpomínejte s dětmi, co jste s nimi podnikali, když byli malí, co jste navštívili, co vás při tom zaujalo.

Podívej, tady jste se pokoušeli udělat stojku!

Od 2 let: hádanky, odkud je fotka

Vyfoťte (třeba na telefon) něco z prostředí, které dítě dobře zná – byt, zahrada, cesta do školky / školy. Pak se ho zeptejte, co si myslí: kde jste fotku pořídili?

Obtížnost se dá variovat od batolat až po školní děti podle toho, jak moc velký detail a jak moc velký prostor k hádání zvolíte.

Odkud je tahle fotka? Z ložnice? Z kuchyně? Z obýváku?

Od 3 let: vyfoť něco červeného

Dejte dětem fotoaparát (telefon) do ruky a řekněte jim, ať vyfotí něco červeného, něco, čím se dá jíst, něco tvrdého, něco, co má chlupy, něco, co by sis zabalil na výlet do batůžku. Nebo ať vyfotí všechny věci v bytě, co najde a co začínají na B…

S většími dětmi si můžete udělat seznam, co všechno se pokusíte na výletě vyfotit, třeba tři věci: 1) něco fialového, 2) něco, co bych chtěla dát nejlepší kamarádce jako dárek, 3) něco, co by udělalo radost dědečkovi. Každý z rodiny pak vyfotí svoje tři fotky a večer je pak můžete porovnávat a povídat si o tom, proč jste vyfotili, případně i poslat dědečkovi.

Tyto dvě aktivity jsou i součástí programu Česky každý den pro rodiče dětí od 3 do 6 let.

Od 4 let: Měl ten dům pět, nebo šest oken?

Řekněte dítěti, ať si pokusí zapamatovat co nejvíc věcí z určitého místa, které nezná tak dobře (benzínka, na které zastavíte, dům, okolo kterého procházíte). Pak si to místo vyfoťte, odejděte, a pak mu klaďte různé otázky:

Jakou měl ten dům barvu? Bylo tam pět, nebo šest oken?

Měla ta benzínka v názvu O?

Vše můžete zkontrolovat na fotografii.

Tuhle aktivitu najdete i v knížce Jazykové hry na cesty, kde najdete slovní hry pro chvíle, kdy u sebe nemáte (skoro) nic a není mnoho prostoru (třeba v autě), už pro děti od 2 let.

Od 5 let: Proč jsi to vyfotil/a?

Dejte dětem fotoaparát pro nějakou událost, ať fotí, co jim přijde zajímavé, pak si s ním fotky procházejte a ptejte se jich, proč to fotili, co jim na tom přišlo zajímavé, všímejte si detailů i toho, jak dítě fotku pojalo.

A ještě mnohem víc…

Existuje spousty dalších možností, jak fotky využívat, i když jsou některé spojené už s větší náročností než ty výše uvedené:

  • vytvářet si knížečky s vytištěnými fotkami o různých událostech, nebo třeba o abecedě (u každého písmenka kamarád, který na to písmenko začíná), o emocích (vyfotíte smutné dítě, veselé dítě)
  • vytvářet nástěnky – nejlépe i s popiskami v češtině a na vhodných místech, aby dítě dostalo chuť si je číst
  • pro mladší nafotit jídlo, co pak mají hledat v supermarketu (stačí ukázat na telefonu, pokud nechcete tisknout: Najdeš mléko? Podívej, takto vypadá.)
  • starším dát fotku jako výchozí bod k příběhu, k básničce
  • pokusit se pojmenovat na fotce úplně všechno – kdo první neví žádné slovo, prohrává (nebo se společně pokusit najít aspoň padesát slov)
  • jako kimovku: ukázat fotku a dítě pak po zhlédnutí napíše všechno, co si z ní zapamatovalo
  • vymýšlet vhodný titulek, kdyby fotografie byla v novinách

Přeju příjemnou zábavu! 🙂

Jsem z Prahy, ale žiju v Mnichově. Svoje děti vychovávám česky a pomáhám k tomu i dalším českým rodičům žijícím v zahraničí. Ukazuju jim, jak můžou motivovat děti k používání češtiny, zlepšovat jejich vyjadřovací schopnosti a přitom upevňovat vzájemný vztah. Více o mně se dočtete tady.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů