Tajemný sáček

Vždycky, když přijdu s nápadem zkusit aktivitu s tajemným sáčkem, jsou děti nadšené a div se neporvou o to, kdo začne. Jde o velice jednoduchou a flexibilní smyslovou a jazykovou hrátku, vhodnou pro děti ve věku zhruba od 2 až do takových 7 let.

Stačí mít neprůhledný (nejlépe látkový) sáček. Ale jde to i s krabicí, do níž se udělá otvor pro ruku, nebo s košíkem zakrytým šátkem či jiným kusem látky.

Úkolem dětí je pouze podle hmatu – bez koukání – poznat, o jaký předmět jde.

A na tomto základním principu pak jde vymýšlet nejroztodivnější variace podle toho, kolik je dětem, co je zajímá, co za slovní zásobu nebo jazykovou dovednost chcete procvičit.

Děti (jedno už vyšňořené na masopust a druhé ještě v pyžamu) zkoumají obsah sáčku

Poklady z procházky

My často chodíme na procházky do polí, do parku a k potoku a děti nacházejí nejrůznější poklady. Nejbohatší úrodu míváme na podzim, ale každé roční období má co nabídnout. Domů se tak vracíme s kaštany, žaludy, šípky a dalšími plody, klacíky, kamínky, kusy mechu, listy nebo květinami.

V obýváku nebo na zahradě si pak můžeme na procházku zavzpomínat, dát něco z nalezených pokladů do „tajemného sáčku“ a pak podle hmatu poznávat, o co jde. Předpokladem tady je, že děti předměty už jednou viděly, jsou s nimi obeznámeny a slyšely, jak se jmenují. Čím mladší děti, tím méně předmětů.

Dítě sáhne do sáčku, něco nahmatá a pokouší se uhodnout, co to je: je to kaštan? Nebo žalud? Anebo nějaký hladký kamínek? Pokud dítě neví, co by to mohlo být, ptejte se: je to měkké, nebo tvrdé? Je to kulaté, nebo hranaté? Píchá to?

Další možnost je hledat přímo něco, co je měkké, tvrdé, špičaté.

Můžete si také vzájemně dávat hádanky, zvlášť pokud máte dětí více. Jeden popisuje, co nahmatal, druhý se snaží uhodnout. Mám v ruce něco, co je chlupaté a měkké, co to je?

Zkuste si i zavzpomínat, kde jste k dané věci přišli: Pamatuješ si, kde jsme ho našli? Ten jsme přeci objevili na břehu potoka pod tou velkou lískou, pamatujete?

Pokud máte početné poklady, můžete zkusit dát do sáčku vždy páry: 2 kaštany, 2 kameny, 2 žaludy, 2 klacíky atd. Dítě sáhne do sáčku, něco nahmatá, zkusí uhodnout o co jde: kaštan? – Vytáhne ho. – Ano! A teď zkus najít mezi všemi ostatními předměty ten druhý kaštan.

To je hra vhodná i pro docela malé děti: i 20měsíční dítě dokáže už pochopit, že se snaží najít druhý klacík, a skutečně ho najít.

Hledání párů

Poklady z bytu

I byt nabízí mnoho rozličných hmatových zážitků: kartáče, klíče, knoflíky anebo třeba psací potřeby. V tomto případě je možné zkusit i hádanku bez nápovědy: dítě předem předměty nevidělo a snaží se uhodnout předmět jen podle hmatu.

Kromě výše uvedených aktivit, můžete zkusit např. ještě pro starší děti: najdi podle hmatu něco, co začíná na A. Anebo naopak předem i s dítětem sebrat po bytě (anebo po venku) všechno, co začíná na B. Pak při hádání předmětů bude mít jistotu, že to musí začínat na B.

Zadání může třeba znít: najdi něco, co nezačíná na K.
Pozor, pro dítě, co je bilingvní anglicko-česky, bych tam dala jiný předmět než autíčko, protože slůvko [kár] je pro ně matoucí.

Další možností pro větší jsou rýmy: vyndej něco, co se rýmuje na slovo liška (dítě prohmatává sáček, věci si pojmenovává anebo už jde dokonce cíleně za šiškou).

Vlastně se jde ptát úplně na cokoli podle toho, jaké předměty vyberete. Je možné zařadit třeba figurky zvířat a zeptat se: najdi podle hmatu zvíře, které žije v lese. Máš? A co to je za zvíře?

Na konci můžete zkusit protrénovat paměť a vyjmenovat všechno, co v sáčku vůbec je.

Pro fajnšmekry, kteří do toho chtějí zapojit i trochu kultury a matematiky: můžete dát do sáčku různé mince a zkusit poznávat, co jsou koruny a co dolary/eura a jakou mají konkrétní hodnotu. (A potom si pořádně umýt ruce, jinak by se moje máma zděsila, že něco takového doporučuju! 🙂 )

Shrnutí aneb Tahák na konec

Pro začátek si vyberte jednu nebo dvě aktivity, nedělejte všechno najednou. Pokud to děti chytne, můžete zas zkusit někdy příště zas tajemný sáček využít jinak.

A pamatujte, že je to hra, ne žádné zkoušení. Pokud dítě slůvko česky neví nebo ho říká v cizím jazyce, řekněte mu ho. Po pátém hmatovém pokusu už to bude vědět samo. Vždycky můžete napomáhat otázkou s výběrem: je to příjemné na dotek, anebo pichlavé, je to těžké, anebo lehké?

Zapojte se a hrajte s dětmi (pokud vás nechají a chtějí). Zkoušejte také podle hmatu poznat, nechte dítě, ať vás instruuje, co máte najít.

Možnosti jsou tedy nepřeberné:

Potřebujete: látkový sáček (anebo cokoli, kam jde strčit ruku a zároveň není snadné dovnitř vidět)

Předměty: jakékoli z přírody nebo z bytu, měly by být relativně malé, nesmí hrozit nebezpečí zranění

Aktivity:

  • poznat předmět podle hmatu (Co to je? – Kaštan.)
  • popsat předmět podle hmatu (Jaké to je? – Je to tvrdé a kulaté.)
  • hledat předmět podle vlastnosti (Najdi něco měkkého. – Našel jsem mech.)
  • hledat podle kategorie (Najdi zvíře žijící v lese. – Našla jsem jelena.)
  • hádat podle popisu druhého (Co mám v ruce? Je to dlouhé a tenké. – Klacík!)
  • hledat předmět podle počátečního / koncového písmene (Najdi něco, co začíná na B. – Našel jsem bodlák.)
  • hledat předmět podle rýmu (Najdi něco, co se rýmuje na míč. – Našla jsem klíč.)
  • hledat páry (Vytáhl jsi kaštan, teď k němu najdi druhý.)
  • na konci: vzpomenout si na všechno, co je v sáčku

Příjemnou zábavu!

Anna Paap
Jsem z Prahy, ale žiju v Mnichově. Svoje děti vychovávám česky a pomáhám k tomu i dalším českým rodičům žijícím v zahraničí. Ukazuju jim, jak můžou motivovat děti k používání češtiny, zlepšovat jejich vyjadřovací schopnosti a přitom upevňovat vzájemný vztah. Více o mně se dočtete tady.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů