Pracovala jsem jako učitelka v českých víkendových školách mnoho let, ale přesto jsem se rozhodla, že moje děti do sobotní školy chodit nebudou.
Pokusím se vysvětlit proč. Předem upozorňuju, že jde opravdu o situaci naší rodiny, naši mnichovskou českou víkendovou školu a moje důvody teď a tady.
Jsem moc ráda, že prezenční víkendové školy i online výuka češtiny pro děti v zahraničí dnes (a u nás) existují a že vůbec mám takovéhle privilegium se rozhodovat. Mnoha dětem takové školy zachránily, oživily, udržely a rozvinuly češtinu. Takže díky všem, co se na tom podílejí – ani já mimochodem nepřestávám školu podporovat, i když už letos v sobotu neučím.
Takže: choďte do českých víkendových škol! 🙂 Tenhle článek vás nemá odradit, jen případně dát inspiraci k zamyšlení těm, kteří si nejsou jistí, nebo podporu těm, kteří se cítí provinile, že dítě do české školy neposílají.
Vnímám tři hlavní důvody, proč rodiče děti do sobotní školy dávají:
Všechny tři beru vážně a jsem si vědoma toho, že by třeba v jiné životní situaci pro mě hrály důležitou roli – nebo třeba ještě někdy budou. Nicméně teď a tady jsou pro mě všechny tři důvody irelevantní, za to do hry vstupují další argumenty proti.
Můžu se dobře rozhodnout mimo jiné proto, že místní školu dobře znám (a rozhodně to neznamená, že by měla být špatná!). Pokud se rozhodujete vy, určitě nejprve prozkoumejte, co a jak vaše škola dělá a nabízí, na koho se zaměřuje.
K tomu dovedu přidat i několik důvodů navíc, proč ne úplně chci, aby děti do sobotní školy chodily. Minimálně první tři se nejspíš týkají většiny rodin, co do víkendových škol chodí, ale dokážou je překonat a obětovat pro lepší češtinu dětí. U nás jen potrvzují to, že pro teď českou školu nechci.
Možná někomu chybí důvod, jestli dítě chce, nebo nechce. Ale já se bez mučení přiznávám, že jsem se na to dcery spíš neptala. Jsem si skoro jistá, že by řekla, že chce. Ale do německé školy taky strašně moc chtěla a pak první měsíc dennodenně skučela, jak je to hrozné a že tam nechce. V tomhle věku a s dosavadními zkušenostmi si prostě dítě ještě neumí moc dobře představit, co přesně to obnáší (a co je případná alternativa).
Rodiče, kteří na rozdíl ode mě vůbec ani nemají to privilegium rozhodovat se, jestli jejich dítě bude chodit do české víkendové školy, protože takovou školu ve svém okolí nemají, můžou volit poslední dobou z mnoha nabídek online výuky. Online hodiny mají mnohé české školy v zahraničí (Londýn, Madrid), z ČR je koordinována přes Krajánka ve světě, soukromé doučování je taky často využívaná možnost.
To jsem v současné chvíli v první třídě nezvažovala, i když hodně z mých důvodů proti navíc opadá, protože si člověk často může vybírat z různých časů, dnů, nemusí dojíždět. Svoje děti totiž obecně neposazuju před obrazovky (a dcera při onlinu neudrží pozornost), odpadla by možnost se s ostatními dětmi a rodiči setkávat a na učení vlastních dětí zatím stačím (z velké části to spočívá pouze ve společném čtení, hraní, psaní deníku).
Kdybych byla někde dočista mimo českou komunitu, kde by to znamenalo jediné živější – aktivnější setkání s češtinou, možná bych naproti tomu ani trochu neváhala.
Zatím neuplynulo příliš mnoho času na zhodnocení, ale už za první měsíc a půl německé školy vidím, že to bylo pro současnou chvíli to nejlepší možné rozhodnutí.
Dcera je z německé školy úplně hotová, je to těžké zvykání dostat se z úplné svobody pobíhání a spontánního vybírání si aktivit do takto strukturovaného dne. Nejednou si poplakala a je toho na ni často prostě moc. Mnoho nových dětí, situací, v nichž se musí sama rozhodnout a postarat se o sebe, mnoho pravidel. Jsem ráda za každou chvilku, kdy jí můžu dopřát volnost a pohodu známého prostředí.
Abych ale někoho nepopletla: s dcerou se každý den dostávám k češtině i v psané podobě, čtu jí, ona mi chvilku předčítá, děláme různé aktivity, bojovky, zpíváme si česky, píšeme deník, setkáváme se s českými kamarády. Ne každý den všechno, ale každý den trošičku. Je to ale jiné, než když sedí v lavici a musí dávat pozor. Je to náš čas, kdy se k sobě přitulíme a něco spolu děláme. Mnohdy musí napínat pozoronost, síly a intelekt, to ano, ale může si u toho třeba něco ukusovat, může se mě kdykoli na cokoli zeptat a i může říct: mami, už nechci, a jít si dělat něco jiného.
Podařilo se mi prozatím najít způsob, abychom na to myslely co nejčastěji a zároveň to bylo co nejméně nucené, aby to pro mě neznamenalo velké přípravy (na které nemám čas) a zároveň to bylo efektivní a aby nás to obě bavilo. Postupně se samozřejmě i dál učím, jak to dělat, to nikdy nebude úplně hotové. Určitě je to trochu práce i pro mě, ale tuhle přípravu ráda vyměním za stres ze vstávání, dojíždění či plné soboty.
Největší podíl na relativně snadném začátku učení čtení a psaní zanechaly podle mě roky společného čtení. Díky tomu je i teď samostatné čtení pro dceru mnohem snazší – zná slova, která čte, dovede snáze předvídat, rozumí smyslu.
I předškolní jazykové aktivity, které jsem s dcerou pravidelně dělala (a díky mladšímu synovi ještě děláme), mi byly a jsou velkým pomocníkem, aby děti měly správnou gramatiku a rozrůzněnou slovní zásobu, abychom zařadili jazyk k pohybu i tvoření, ač já jsem jediná, s kým česky pravidelně mluví. Někdy příště ráda ukážu, jak to děláme se školní látkou.
Chci, aby se děti v češtině cítily dobře v mluvené a alespoň do určité míry i v psané podobě. Chci, aby měly možnost navazovat kamarádství s českými dětmi. Ale pro nás tato cesta nevede přes českou víkendovou školu a zatím ani přes online výuku.
Deti jsme prihlasili do vikendove skoly uplne lehkovazne a bez rozmyslu, zrovna skolka vznikala a prislo nam dobre projekt podporit. Myslenka smysluplna… Tak nejak jsme zustali, (mame ty faktory poskladane jinak), ale co si uvedomuji, ze rodinna a detska pratelstvi, ktera vznikala uz od obdobi skolky nadale trvaji at uz rodiny do skoly nadale chodi nebo nikoliv. Pro tvorbu vazeb to je opravdu jedinecne.
Obdivuji s jakou preciznosti lide jako vy toto rozhodnuti cini a co si vsechno dopredu uvedomuji… My ty vedlejsi pridane hodnoty poznavame jako mila prekvapeni, az kdyz se ohledneme zpatky… To je asi ten rozdil mezi laikem a profikem. Nicmene mi prijde, ze intuice je docela dobre voditko a nakonec se toho neda tolik pokazit. Vzdycky muze clovek vystoupit nebo nastoupit, tak co. 🙂
S vaším pozitivním přístupem se toho určitě tolik pokazit nedá, Ani! Ale bohužel znám i děti, kterým ta víkendová docházka i přispěla ke vzniku / upevnění bloku vůči češtině. A není to zas taková výjimka, že k tomu přispívají i sami rodiče, když svými komentáři vnímají to ranní vstávání, dojíždění do sobotní školy, blokaci soboty jako „opruz“ a přenášejí to (i třeba nevědomky) dál na děti. To je škoda. Proto bych chtěla přispět tímto do diskuse, že to není potřeba vnímat jako povinnost zodpovědného rodiče vychovávající děti v češtině, ale jako možnost: proto jsem ten článek napsala. Na druhou stranu, tahle možnost může být skutečně pro leckoho spása z hlediska ukotvení v místní české komunitě a může rodinu dlouhodobě nasměrovat, aby podpořila bikulturalitu svých dětí!
Děkuji Aničko za jiný pohled! Pro mě přišel právě včas: začínala jsem mít totiž špatné svědomí z toho, že děti do školičky nedáváme, i když bychom mohli. Můj hlavní důvod je mít sobotu nezaplněnou předem daným, strukturovaným programem, ale mít místo na spontánnost, ať už jsme aktivní nebo odpočíváme. Rozhodnutí je to o to těžší, že vím, jak skvělá frankfurtská školička nám utíká 🙂 ale aktuálně je to pro nás také nejlepší řešení. díky za Tvůj pohled!
Díky moc za komentář, to jsem ráda 🙂
Skevly clanek, dekuji za nej. My ceskou skolu v okoli nemame, ale obe dcery (6 a 3 roky) mluvi plynule i kdyz jsem jedina, s kym cesky mluvi (manzel je Spanel). Do Cech jezdime jen na 3 tydny v lete a ceske kamarady v miste bydliste nemame. A vsechny jsme sovy, takze u nas jakakoli sobotni aktivita nepripada v uvahu 🙂 Dekuji za tip s denikem, starsi dcera zacina cist a psat, tak by to mohlo fungovat.
Skvělá práce – čeština se dá prostě předávat různě!