BLOG

Kresba na pokračování

Her s překládáním papíru je velké množství. Tahle se hraje dobře, hlavně když je vás hodně. Každý hráč obdrží dlouhý kus papíru. Na ten buď napíše větu, anebo nakreslí obrázek. Potom pošle spoluhráči vedle. Pokud je tam napsaná věta, další hráč se ji pokusí ilustrovat, pokud je tam obrázek, pokusí se ho popsat větou. Než papír pošle...

Celý článek

Rýmy z košíčku

Rýmy děti baví a pro rozvoj jazyka jsou velkým pomocníkem. Děti zjišťují, jak jazyk funguje, že slova disponují společný zvuky. Pro poznávání rýmů můžeme použít věci, které najdeme v našem okolí doma i venku. Nemusíme mít zrovna k dospozici košíček, předměty můžeme stejně tak rozložit na tácku nebo vložit do jakékoli krabičky. Vyndavání předmětů z košíku Do košíčku dáme několik věcí a postavíme...

Celý článek

Zvuková schovka

Zvuková schovka je další z her na tříbení sluchu (tolik potřebného i pro osvojení psaní a čtení), kterou jde hrát už i s dvouletým nebo i mladším dítětem. Potřebujete akorát něco, co samo vydává zvuk (např. hrací plyšák, budík, telefon) a co se dá relativně dobře schovat. Pak už stačí jenom zapnout a schovat někam do místnosti, dítě hledá podle zvuku.

Celý článek

Kdo to řekl

Jeden z hráčů (vedoucí hry) řekne vybraným dalším hráčům nějakou větu. Např. Kdo uteče, vyhraje. nebo Když se dva perou, třetí se směje. Větu hráči musí pronést tak, jako by ji řekla určitá osoba: král, učitel, zrádce, soudce, rodič atd. Každý hráč se pokouší mimikou a intonací vyvolat dojem určené osoby a ostatní hádají, o koho jde. Seznam určených...

Celý článek

Převyprávění knížky

Jedna z našich častých rodinných aktivit doplňující čtení je převypravování příběhů za pomoci různých figurek. Je to možné praktikovat už od úplně nejmenších dětí až po děti školního věku.

Celý článek

Nesmyslná diskuse

V této hře existuje jediné pravidlo: To, co někdo řekne, nesmí mít žádný vztah k tomu, co řekl ten předtím. To vůbec není tak jednoduché, jak se může na první pohled zdát! A: Půjdeš se mnou dnes do restaurace? B: Ten Trump to zase zabil. C: Včera se mi rozbilo splachování na záchodě. A: Ale proč máš jizvu pod...

Celý článek

Názvy obyvatel podle kontinentů

Jazyková a zároveň zeměpisná aktivita v jednom: třídění obyvatel podle kontinentů. Kontinenty dodržují barvy používané v montessori pedagogice, vlastní kontrola je možná (barevný puntík na zadní straně). Mám mezi sedmáky kluka, který zbožňuje mapy. Nade všechno zbožňuje mapy. Jenže zrovna probíráme slovotvorbu… Naštěstí mi poslední dobou svědčí čerstvý vzduch při ježdění na kole víc než jindy a zrodí se při takové...

Celý článek

Přísloví pantomimicky

Pantomimicky předvést „Tonoucí se stébla chytá“ nebo „Nekupuj zajíce v pytli“ může být docela zábava, ne? Můžeme to pojmout i jako soutěž, rozdělit se na dvě skupiny a vzájemně si vymýšlet přísloví: skupina sdělí vždy jednomu nebo dvěma členům druhé skupiny přísloví, které mají předvést své skupině. Pokud jejich spoluhráči uhodnou, mají bod, pokud ne, má bod skupina, která...

Celý článek

Vymýšlení příběhu: Kdo? Co? Kde? Kdy? Jak?

Známá, ale vždy znovu zábavná hra na dlouhé zimní večery mezi přáteli: společné vymýšlení příběhu s přehýbaním papíru. Vyplatí se hrát tak od počtu čtyř pěti lidí. Každý potřebuje proužek papíru a tužku. Určíme pět až sedm kategorií, obvykle Kdo? Co? Kde? Kdy? Jak?, případně ještě Proč? a nebo Co na to ostatní? Začneme první kategorií: všichni napíšou na svůj lísteček...

Celý článek

Hádání podle popisu

Zahrajte si se svým dítětem (čtyřletým, pětiletým) hádání podle popisu: poproste jej, aby si vybralo nějaký předmět v domácnosti, který vám ale nesmí ukázat. Zavřete oči nebo si je zavažte šátkem a nechte dítě, ať přesně popíše předmět, aniž by řeklo jeho název. Pokuste se podle popisu uhodnout, o jaký předmět jde.

Celý článek